Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Widget HTML #1

Kuih Sagu Kelapa

Kukus selama 20 minit. 12 butir kelapa kukus beri garam dan daun pandan sagu mutiara gula pasir vanili garam margarin untuk olesan loyang 1 jam.


Resepi Kuih Sagu Gula Melaka Kuih Sagu Kelapa Sagu Santan Sagu Gula Merah Bubur Sagu Food Food Presentation Desserts

Sejak pandai buat kuih ni sya tak pernah lagi pandai nak buat kuih ni sampai boleh dipotong.

Kuih sagu kelapa. Apabila sagu telah kembang angkat dan masukkan kedalam acuan 5. Entri- entri sebelum ni versi kukus. Bahan-bahan Loyang 22 cm 1 gelas sagu biji kecil MaDiHaA guna sagu yang dah siap diwarnakan hijau 3 gelas air.

Kuih sagu buat utk berbuka pada 5 RamadanSejak puasa baru kali ni buat kuihSuka kuih yg bersalut kelapa giniBuat 12 dr resepi di bawah. 3 Setelah sagu masak angkat keluar loyang dari kukusan lalu ditekan2 hingga rata. Kalau kelapa parut yang tua kuranglah sikit keenakannya berbanding kelapa yang masih muda.

Kuih ni menjadi kuih kegemaran saya sejak kecik2 lagi. Kalau nak buat kuih yang simple dan cepat tak kiralah untuk sarapan pagi atau minum petang bolehlah cuba buat kuih sagu yang senang dan sedap ni. Resepi Kuih Sagu berwarna merah kuih tradisi yang sedap dan tak lapuk dek zaman.

150 gm sagu halus. Bronok Kuih Sagu. Perlu tahu biji sagu tak boleh dicuci dengan kasar tak perlu cuci banyak kali dan perlu direndam secukupnya.

Ni kuih yang dipotong kiub besar- besar. Ramai yang suka kuih sagu tapi kurang ambil tahu cara membuatnya. Ianya adalah kuih kegemaran Nelly.

Masukkan sagu dan kacau sehingga kembang 4. Masukkan air gula pewarna dan daun pandan di dalam periuk Masak sehingga air mendidih. Menu Ramadhan kali ini ialah Kuih Sagu Kelapa yang dibuat oleh Fendi Balas Raja LawakDapur Bujang Ramadhan setiap hari sepanjang bulan Ramadhan 7 malam han.

Selalunya mak aku buat guna cawan-cawan kecik warna merah tu. KUIH SAGU PELANGI SAGU LAPIS Bahan-. RESIPI KUIH SAGU TANPA KUKUS.

Sedikit pewarna merah MaDiHaA guna pewarna hijau sikit je 12 biji kelapa parut putih sahaja. 1 cawan tepung gandum 2 biji telur 3 helai daun pandan 1 12 cawan santan 1 12 sdt garam 2 sdm minyak masak Beberapa titis pewarna hijau jika perlu Bahan Inti. End up nampak sangat tak cantik macam tuan punya resepi tu buat.

KUIH KETAYAP KUIH DADAR Bahan-Bahannya. Tak kira anda mahu warnakan kuih sagu mata ikan dengan warna merah rose kuning atau hijau pandan semuanya terpulang aslkan menjadi kan. 200 gm kelapa parut.

Jumpa resepi kuih ni semasa bersauna memansakan diri atas kerusi nano terasa sangat nak makan dan kebetulan pulak bahan semua pun ada. 34 gelas gula pasir. Kalau mak buat kuih ni mesti la melonjak2 gumbira n dgn ringan tulangnya tolong mak kacau kuih ni.

Perisa dan pewarna sirap rose. Kuih Sagu Kelapa Bahan-Bahan. Apabila adunan nampak pekat sedikit masukan kedalam loyang 8 12 x 8 12 x 1.

Masukan gula gaul rata. Sementara anak anak masih bercuti saya memasak kuih sagu sebagai sarapan di pagi hari raya ke Memang sedap kuih sagu ini lebih lebih jika dimakan ketika sejuk sedikit nyaman jer. Kuih ini sepatutnya dimasak atau dikacau atas dapur sahaja.

Kemudian tuang sagu ke dalam loyangBiarkan sejuk sepenuhnya sebelum dipotong dah hidang bersama kelapa parut. RESIPI KUIH SAGU 3 BAHAN. 30 gm kelapa parut.

Hari ini saya ingin kongsikan resepi kuih sagu dengan nyor atau kelapa parut. Resepi kuih ni mudah sahaja tapi yang susah nya bila nak pastikan sagu tidak menjadi terlalu lembik semasa. Masukan sagu kemudian kacau rata.

1 12 cawan biji sagu - di cuci dan toskan airnya 2 12 cawan air 12 cawan gula pasir beberapa titis esen merah pewarna makanan 2 helai daun pandan Kelapa parut putih - secukupnya di gaul dengan sedikit garam dan kukuskan sebentar. Mak aku cakap ni kuih sagu versi xyah kukus. 12 biji kelapa parut putih sahaja sy kukus dulu kelapa parut.

Apabila sagu jernihmasukkan bancuhan tepung jagungIni rahsia supaya kuih sagu dapat dipoting dengan kemas dan cantikKalau nak hidangkan kuih sagu dalam mangkukcup kecil tak perlu guna tepung jagung. 130 gm gula pasir. KUIH SAGU BRONOK By.

2 Satukan sagu biji bersama kelapa parut santan cair dan garam dan gaul rata. 1 sudu kecil garam. Masukkan semula loyang ke dalam kukusan utk dipanaskan lagi.

Biasanya saya akan sudukan ke dalam pinggan kelapa parut n golek2 kan aje. Walaupun kelapa putih tu sangat kasar parutannya tetap lah jugak nak mencubanya. Kuih Sagu Gaul Kelapa.

Berserabai jer kelapa tu dari potongan kuih tu. Malah jika selalu biji sagu yang telah direndam dikacau atau kuali. Rendam sagu selama sejam.

3 cawan air lina pg gn air panas supaya cpt masak 12 cawan gula. 1 Cuci sagu biji dan toskan di dalam tapisan. Kan tua-tua tak sedap sangat salut di atas sagu mata ikan ni kan.

12 biji kelapa parut - ambil putihnya sahaja 34 cawan gula merah - kalau tak suka manis boleh kurangkan. 2 helai daun pandan simpul. Didihkan air dalam periuk masukkan gula pasir dan daun pandan.

Cuma bila salah cara yang sebenar nak membuatnya memang tak jadi. Apa lah ada pada rupa kuih tu yang penting sangat. Rendam sagu selama 10 minit dan toskan.

Kemudian masukkan ke dalam loyang lalu dikukus selam 15 minit sehingga kental. 1 cawan sagu kecil. Dah kembang toskan sekejap.

Walaupun kuih ini boleh di kacau saja di dalam kuali tetapi apabila di kukus sagunya akan nampak berbiji-biji. So untuk dapatkan rasa kuih sagu yang enak dimakan dengan kelapa gunakan kelapa muda atau kalau tak de ambil lapisan putih sahaja. 150 ml santan akak guna santan kotak jek 12 sudu teh pewarna merah hijau dan kuning.

Kelapa parut untuk menyalut sagu Kuantiti ikut citarasa masing-masing CARA MEMASAK. Kuih sagu ini akan jadi keras dan berbiji putih. Walaupun saya mulanya bercadang untuk tidak mengukus tapi oleh kerana lama sangat untuk sagu menjadi jernih jadi saya kukus juga akhirnya.

Kuih sagu antara kuih tradisional kesukaan ramai orang. Kadang-kadang tu kalau beli yang dah siap nasib tak baik dapat yang dah basi kelapa parut memang kempunan dibuatnya. Kelapa parut gaul dengan sedikit garam Cara-cara.

Panaskan air pewarna merah sehingga mendidih. Bahan-bahan nak buat kuih ni pun tak banyak.


Nak Lagi Resepi Follow Je Resepimantap Kuih Sagu 1 Cawan Sagu 10 Sudu Makan Gula Sirap Ros Kelapa Parut Garam Rendam Sagu Raspberry Fruit Delicacy


Resepi Kuih Sagu Gula Melaka Kuih Sagu Kelapa Sagu Santan Sagu Gula Merah Bubur Sagu Food Therapy Melaka Food



Resepi Kuih Sagu Gula Melaka Kuih Sagu Kelapa Sagu Santan Sagu Gula Merah Bubur Sagu Food Fish Rice


Resepi Kuih Sagu Gula Melaka Kuih Sagu Kelapa Sagu Santan Sagu Gula Merah Bubur Sagu Food Desserts Breakfast


Posting Komentar untuk "Kuih Sagu Kelapa"